aantal bezoekers

dinsdag 16 november 2010

Amira -U djul basci

amira -rosa


1. U Djul Basci
2. Jutros Mi Je Ruza Procvjetala
3. Mene Majka Jednu Ima
4. Si Zaljubiv Edno Momce
5. Blaguno Dejce Mori
6. Kraj Potoka Bistre Vode
7. Mita, Bekrija
8. Zajdi, Zajdi
9. Mujo Djogu Po Mejdanu Voda
10. Bogata Sam, Imam Svega
11. Da Sam Ptica
12. Sinoc Meni Prodje Asiklija

Dat je heus geen zwaar doorleefde en doorrookte stem hoeft te hebben om de Balkanblues te zingen, bewijst de nog jonge Amira. De 31-jarige uit Sarajevo afkomstige alt viel al eerder op toen ze een gastrol had op de cd A Secret Gate van Mostar Sevdah Reunion. Nu ondersteunt de beroemde band uit de eens zo zwaar getroffen Bosnische stad dit nieuwe talent op haar indrukwekkende debuut-cd Rosa.
Amira's kristalheldere stem mag dan nauwelijks een krasje bevatten, haar geluid zit boordevol melancholie. Door haar voorkeur voor 'sevdalinka's' - de meest ontroerende vorm van Bosnische muziek - is het een cd vol meeslepende ballads geworden. En waar het Amira ontbreekt aan diepe kerven in haar stemgeluid, zijn er altijd nog de doorgewinterde muzikanten van Mostar Sevdah, die met viool, accordeon of klarinet aan je ziel krabben.
Grensoverschrijdende duetten met delicate pianoarrangementen en een overstuurde 'saz' (Turkse luit) zetten de traditionele sevdah-liederen ook nog eens in een uitdagend kader, ver buiten de gangbare Balkanmuziek.

That you do not really heavily weathered and smoky voice need to bring the Balkans to sing blues, shows the young Amira. The 31-year-old from Sarajevo coming alt fell earlier when she was a guest on the CD A Secret Gate by Mostar Sevdah Reunion. Now supports the famous band from the once hard-pressed Bosnian town of this new talent on its impressive debut CD Rosa.
Amira's crystal clear voice may contain barely a scratch, her sound is full of melancholy. Because of her preference for sevdalinka's' - the most moving form of Bosnian music - it's a CD full of ballads become compelling. And where it lacks Amira deep carving in her voice, there is always the seasoned musicians of Mostar Sevdah, with violin, accordion and clarinet to scratch your soul.
Cross-border duets with delicate piano arrangements and an overdriven "saz (Turkish lute) put the traditional Sevdah songs, also in a challenging environment, well beyond the usual Balkan music.

stelios petrakis......."Μαύρα φρούδια" - "Celles Negres"

stelios petrakis - akri tou dounia

 

castellas
stin akri tou dounia
fotia
kyma ke vrahos
lava
raks aksagi
messomoulianitikes kondylies
karagumruk
reng e yunan
sitia

stelios petrakis(griek)...lyra,laouto,saz,divan saz,çura
bijan chemirani(iranier)...zarb,daf,bendir
vasilis stavrakakis(griek)...stem

het ontdekken van het Oosten en de wereld van plectra.De lome ritmes van een meesterwerk uit griekenland.Het album weerspiegelt het land die viert (Kreta). het is als een beeldhouwwerk uitgehouwen in de zee, omgeven door muziek en poëzie ontwindt  in de meest beklijvende oosterse melodieën ....

discovering the orient and the world of plectra.the languid rhythms of a masterpiece from greece.this album reflects the land it celebrates(crete).it is like a carving sculpted in the sea,surrounded by music and poetry entwined into the most haunting oriental melodies....