1. U Djul Basci
2. Jutros Mi Je Ruza Procvjetala3. Mene Majka Jednu Ima
4. Si Zaljubiv Edno Momce
5. Blaguno Dejce Mori
6. Kraj Potoka Bistre Vode
7. Mita, Bekrija
8. Zajdi, Zajdi
9. Mujo Djogu Po Mejdanu Voda
10. Bogata Sam, Imam Svega
11. Da Sam Ptica
12. Sinoc Meni Prodje Asiklija
Dat je heus geen zwaar doorleefde en doorrookte stem hoeft te hebben om de Balkanblues te zingen, bewijst de nog jonge Amira. De 31-jarige uit Sarajevo afkomstige alt viel al eerder op toen ze een gastrol had op de cd A Secret Gate van Mostar Sevdah Reunion. Nu ondersteunt de beroemde band uit de eens zo zwaar getroffen Bosnische stad dit nieuwe talent op haar indrukwekkende debuut-cd Rosa.
Amira's kristalheldere stem mag dan nauwelijks een krasje bevatten, haar geluid zit boordevol melancholie. Door haar voorkeur voor 'sevdalinka's' - de meest ontroerende vorm van Bosnische muziek - is het een cd vol meeslepende ballads geworden. En waar het Amira ontbreekt aan diepe kerven in haar stemgeluid, zijn er altijd nog de doorgewinterde muzikanten van Mostar Sevdah, die met viool, accordeon of klarinet aan je ziel krabben. Grensoverschrijdende duetten met delicate pianoarrangementen en een overstuurde 'saz' (Turkse luit) zetten de traditionele sevdah-liederen ook nog eens in een uitdagend kader, ver buiten de gangbare Balkanmuziek.
That you do not really heavily weathered and smoky voice need to bring the Balkans to sing blues, shows the young Amira. The 31-year-old from Sarajevo coming alt fell earlier when she was a guest on the CD A Secret Gate by Mostar Sevdah Reunion. Now supports the famous band from the once hard-pressed Bosnian town of this new talent on its impressive debut CD Rosa.
Amira's crystal clear voice may contain barely a scratch, her sound is full of melancholy. Because of her preference for sevdalinka's' - the most moving form of Bosnian music - it's a CD full of ballads become compelling. And where it lacks Amira deep carving in her voice, there is always the seasoned musicians of Mostar Sevdah, with violin, accordion and clarinet to scratch your soul.
Cross-border duets with delicate piano arrangements and an overdriven "saz (Turkish lute) put the traditional Sevdah songs, also in a challenging environment, well beyond the usual Balkan music.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten